De eerste dag in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renée Hagen - WaarBenJij.nu De eerste dag in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renée Hagen - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Nepal

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

07 September 2013 | Nepal, Kathmandu

En ik ben in Kathmandu! De reis duurde zo'n 16 uur, met een lange overstap op Delhi. Daar hebben twee Indiërs, die dachten dat ik een professionele basketbalspeler was, een windowseat voor het laatste deel van de reis geregeld, waardoor ik 's ochtends vroeg een spectaculair uitzicht over de Himalaya had!

Kathmandu is een hectische stad, met veel toerende auto's en roepende mensen. Het hostel zit in Thamel, de meest toeristische buurt, waar alles wat je nodig hebt om te trekken te koop of te huur is. Na even geslapen te hebben wilde ik de buurt even bekijken, hoewel dat anders liep dan verwacht.. Op straat word je de hele tijd aangesproken door mensen die hun Engels willen oefenen of die je gids willen zijn. De eerste tien sloeg ik af, maar toen was ene Daram wel aardig, dus ik dacht waarom niet. Hij liet me echt geweldige dingen zien, allerlei tempeltjes en steegjes waar geen andere toeristen waren. Daarna nodigde hij me uit voor thee bij zijn familie, die ik niet kon afslaan zonder onbeleefd te zijn. En voor ik het wist, stond ik midden in een sloppenwijk! Overal waren kleine hutjes gebouwd van bamboe, doeken en plastic, en kinderen speelden in de modder of met stukjes hout. Ik voelde me best onveilig, maar op zich deed iedereen vriendelijk en ik kreeg al snel een kop thee, gemaakt op een klein gasbrandertje en geschonken in een vieze mok. Ik beschouw het dan ook als een kleine overwinning dat ik nog geen diarree heb. Het was indrukwekkend om deze armoede te zien, en na de thee moest de portemonnee natuurlijk getrokken worden. Daram vroeg om 80.000NPR (zo'n €60), maar ik gaf hem wat in mn zak zat, zodat hij mn creditcard niet zag. Deze paar honderd rupee leek me ook een redelijker bedrag.lNa dit avontuurtje bezocht ik nog Pashupatinath, een belangrijke hindoetempel aan de rivier. Het was erg mooi om te zien en m'n gids Bikram vertelde goede verhalen.

Vandaag heb ik een fiets gehuurd (waarvan tot mijn grote verbazing de remmen en zelfs de versnellingen prima werkten) en ben daarmee naar Swayambunath gegaan, de apentempel. Hier zijn overigens niet significant meer apen te vinden dan in de rest van de stad, maar de tempel, Tibetaans Boeddhistisch, was erg mooi en je had uitzicht over de stad. De meeste tempels worden trouwens omringd door rijen gebedsmolens, die de bezoekers eromheenlopend aanzwengelen. Ze herhalen daarbij steeds de mantra 'om mani padme hum', wat zoiets betekent als eer aan het juweel in de lotus. Ofzo. 'De vraag wat heiliger was, een boeddhabeeltenis of een aap, werd al snel beantwoord toen een vrouw een keiharde knal verkocht aan een aap, die probeerde van de offerrijst te eten. Ook heb ik m'n ticket naar Lukla, het startpunt van m'n trektocht, geboekt; ik begin komende woensdag!

  • 07 September 2013 - 16:54

    Julie:

    Hahaha we zijn in Nepal, wat gaan we doen? FIETSEN. LEKKER HOLLANDS.

  • 07 September 2013 - 17:55

    Oom Frank:

    Een goede voorbereiding is 'alles'. Nu begrijp ik waarom je in Rotterdam een fiets voor je vader hebt gehuurd,..

  • 07 September 2013 - 23:46

    Jenny:

    Hahaha goed verhaal renee :) vet slim dat je niet teveel geld in je zak had. En heel cool dat je thuis werd uitgenodigd; lijkt me een bijzondere ervaring om in een sloppenwijk te komen, gebeurt toch niet elke dag..
    Veel plezier trekken! Ben benieuwd naar de foto's!
    Liefs!

  • 08 September 2013 - 11:49

    Santi:

    Aaaah so jealous. Klinkt als goede nepalese avonturen :) en onveilig ben je bijna nooit hoor :).
    wanneer ga je naar pokhara? have funn!! xx

  • 08 September 2013 - 11:49

    Santi:

    Aaaah so jealous. Klinkt als goede nepalese avonturen :) en onveilig ben je bijna nooit hoor :).
    wanneer ga je naar pokhara? have funn!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 14852

Voorgaande reizen:

29 December 2014 - 04 April 2015

Onderzoek in de Filipijnen

05 September 2013 - 23 December 2013

Nepal en Zuidoost Azië

Landen bezocht: