Op de motor door Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Renée Hagen - WaarBenJij.nu Op de motor door Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Renée Hagen - WaarBenJij.nu

Op de motor door Saigon

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

01 November 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na Sihanoukville ben ik via Kampot (een stad bekend om de peperindustrie) de grens naar Vietnam overgegaan.

Eerst heb ik samen met twee Sloveense meisjes een paar dagen in Can Tho gezeten. Deze stad ligt in de Mekong Delta en het landschap wordt gedomineerd door rivieren en rijstvelden. We hebben dan ook een boottocht over een van de aftakkingen van deze rivier gemaakt, wat heel leuk was! Om 5u 's ochtends vertrokken we met een klein bootje richting een van de vele drijvende markten op de rivier. Hier kopen en verkopen mensen allerlei producten (vooral groente en fruit) vanaf kleine roeibootjes. Uiteraard heb ik ook een paar halen in zo'n boot gemaakt, maar dit ging net iets anders dan ik gewend ben: namelijk staand, vooruit roeiend en met je rechterhand op de linker riem en andersom. Helemaal niet praktisch vond ik, maar ze zullen er wel over nagedacht hebben ;)

Na nog wat sightsee-en in Can Tho nam ik de bus naar Saigon (ookwel Ho Chi Minh City), waar ik nu aan het couchsurfen ben bij een Vietnamees meisje, Ahn genaamd. Het is echt heel erg leuk om via haar meer over het gewone leven van de Vietnamezen te leren. Ze woont in een klein apartementje (in het gezelschap van een paar kakkerlakken en ratten) en we slapen op een dun matras de grond, maar ik heb het idee dat ze best rijk is, omdat het appartement midden in het centrum ligt en ze een best goede baan heeft. Overdag werkt ze dus, maar 's avonds zijn we tot nu toe altijd samen uit eten gegaan, waarbij ze me allerlei rare dingen laat proeven en uitlegt hoe je bepaalde gerechten hoort te eten.

Saigon is echt een gave stad! Het is heel druk met een onophoudelijke stroom aan motorbikes die door de straten scheuren, en de stad is wel erg modern, maar blijft exotisch door de sterke Chinese invloeden die overal te zien zijn. Gisteren mocht ik de bike van Ahn uitproberen, en met haar achterop en duizend andere motoren naast me zijn we de stad doorgereden. Best wel spannend maar wel heel vet om aan dit spectakel mee te doen! Vietnamese jongeren stappen 's avonds op hun bike, niet om ergens naartoe te gaan, maar gewoon om rondjes te rijden. Op een motor rondjes over een rotonde rijden is echt een sociale gelegenheid en een kans om je shiny Honda Dream te showen, en hier deden we dus vrolijk aan mee. Het is zien en gezien worden in de straten van Saigon...

Verder heb ik een aantal musea in de stad bezocht en ben ik vandaag naar China Town gegaan, waar een aantal mooie taoistische pagoda's zijn. Zondag vertrek ik uit Saigon, maar het is nog even onduidelijk waarnaartoe. Misschien richting Mui Ne, een strandstad waar je kan surfen, of richting een national park ten noorden van Saigon....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 14877

Voorgaande reizen:

29 December 2014 - 04 April 2015

Onderzoek in de Filipijnen

05 September 2013 - 23 December 2013

Nepal en Zuidoost Azië

Landen bezocht: