Naar het dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renée Hagen - WaarBenJij.nu Naar het dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renée Hagen - WaarBenJij.nu

Naar het dak van de wereld

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

10 September 2013 | Nepal, Kathmandu

Als het weer meezit (en dat zat het de afgelopen dagen niet, het was mistig in de bergen) vlieg ik morgen naar Lukla om te beginnen aan de trek. Ik zal zo'n 20 dagen weg zijn en heb daar geen internet, dus jullie horen een tijdje niets van me!

Afgelopen zondag heb ik n dagtripje naar Patan gemaakt, een van de drie koningssteden (samen met Kathmandu en Baktapur). Patan was de hoofdstad van een oud koninkrijk en is nu een soort voorstad van Kathmandu. Het staat bekend om het Durbar Square (durbar betekent paleis), wat ook echt heel mooi is, met allerlei verschillende soorten tempels. Ik heb eerst door het stadje gelopen, langs allemaal kleine stupa's, en kwam toen aan bij het plein. Na een half uur ronddwalen snapte ik nog steeds niet welke tempel voor welke god was, dus ik maakte dankbaar gebruik van Sipi, die zich aanbood als gids. Hij vertelde bij elk gebouw sterke en minder sterke verhalen over de koningen, het boeddhisme en, zijn favo onderwerp, tantra. Veel tempels lijken op het eerste gezicht namelijk heel onschuldig, maar als je beter kijkt zie je aan de randen godheden in verschillende standjes poseren. Heel bijzonder...

Gisteren ging de geplande early morning mountainbike tocht niet door (iets met een wekker op PM ipv AM, die fout maak ik ook nooit meer), en als plan B ging ik naar Nagarjun Shivapari Nationale Park, ten Noorden van de stad. In de bus ernaartoe ontmoette ik Karma, een Tibetaanse jongen die zelf ook naar het park ging, en we besloten samen te gaan. Hij leidde de weg, die langs wat huizen, rijstvelden en toen naar boven door de jungle liep. In het park leven ook tijgers en andere grote dieren, maar wij zijn alleen wat bloedzuigers en kraanvogels tegengekomen. Boven stopten we bij een klein klooster, waar 2 nonnen wonen. We mochten mee eten en kregen een heerlijke lunch van platte broodjes, rijst en gebakken groente. Ook plukten ze zaadjes waarvan we de schil moesten eten. Die waren bitter maar wel lekker, alleen m'n tong verlamde erna voor een paar minuten. Dat hoorde erbij, zei Karma, en het was inderdaad snel over. Het was echt een gave dag en aan het eind heb ik Karma op een mountain dew getrakteerd.

Vandaag heb ik de laatste inkopen voor de trek gedaan en m'n tas gepakt, ik ben zenuwachtig maar heb er wel super veel zin in! Mijn route loop via, Lukla, Namche Bazaar naar Gorak Shep en Basecamp, dan over de spannende Chola pas naar Gokyo, en weer terug naar Namche. Zoek maar op ;)

Dit wil ik echt al zo lang doen, en ik kan bijna niet geloven dat ik nu echt ga...

  • 10 September 2013 - 17:11

    Oom Peter:

    Hoi Renée,
    Wel grappig dat je AM en PM had omgedraaid. Klinkt alsof je een hele mooie vakantie hebt. Wat een avontuur, ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Jammer dat we daar zo lang op moeten wachten. Pas goed op je zelf

    Oom Peter

  • 10 September 2013 - 17:44

    Kim:

    Renee, wat gaaf! Ik wil na afloop echt elke foto zien!
    Doe je de groetjes aan de verschrikkelijke sneeuwman?

    liefs,

    Kimberbleeeh

  • 10 September 2013 - 17:53

    Chris:

    PATRICKKKKK.
    De ellende gaat beginnen, haha!! Nee hoor geintje, New York is ook maar een vieze stinkende stad, dus het is beter om op een berg te zitten!
    Beter bevriest je poep niet ;)

    xxxxxxx

  • 11 September 2013 - 09:20

    Julie:

    Whaaa wat de hell zat er in die zaadjes dan? Gelukkig ben je niet dood ;) Hahahaha
    Maar heel veel plezier op die berg daar :) Laat snel weer wat van je horen als je terug bent in de bewoonde wereld. Xx

    ps: tantra is ook mijn favo onderwerp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renée

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 14876

Voorgaande reizen:

29 December 2014 - 04 April 2015

Onderzoek in de Filipijnen

05 September 2013 - 23 December 2013

Nepal en Zuidoost Azië

Landen bezocht: